Friday, November 12, 2010

perut disakiti

salam peeps..
owh..saya dilanda masalah kesihatan perut minggu ni.
daripada masalah perut hingalah terbawak-bawak ke organ lain
kasihan badan saya..adakah sebab tak cukup rehat? ataupun tidak mendapat zat/suplimen secukupnya?
serius...saya rase sangat letih lately.lemah tak bermaya

saya kena cari/ makan blk suplimen @ susu alpha lipid yg mjadi rutin harian ms pregnat dulu
byk benda nak kena buat dlm 1 ms...dgn kerja, kelas, breast feed, keje umah, komitmen family.fuh!
kasihan badan saya. kan.kan.kan..

kisah perut sakit ni happended last sunday..
the day before, i had a small gathering with my old frens @ midvalley..
boleh la plak, saya terlupa bawak kasut anakanda terchenta
aduyaii...terpaksa la bergendong sepanjang masa kecuali time makan & sumtimes saya biarkan dia jalan kaki ayam sbb tak larat dah nak dukung
tp luckily i brought along my sis, nedi. so nedi pon leh tlg gendong kholiq..
sistem giliran gitu..

esoknya....
saya dilanda demam sakit tubuh..tiba-tiba je.badan sakit & rs panas.
masya allah sakitnya..baru tau begini rupanya kalau demam sakit tubuh..sebab...
jiran saya, kak ina penah mengadu..betapa sakitnya badan kalau tb2 demam sakit tubuh ni
so, hari tu..segala kerja rumah my habibi yg take over..
tp saya tak lalu makan..so, saya makan agak lewat then perut saya masuk angin..
bermula lah gejala muntah dan berak-berak....

hari selasa lak, saya terkena sambal nasi lemak masam...
sakit lagi perut ni...
hari rabu lak, saya skip lunch sbb byk betul keje time tuh plus hari tu jugak ada audit sirim
& saya dinner agak lewat jam 9 mlm...
saya sambung buat assignment sampai jam 3.30 pg
then tido...




tiba-tiba...
perut saya meragam pukul 6pagi.
saya rasa sakit yg teramat sangat.pedih!perit!sakit sakit
berapa kali masuk kuar tandas, saya pon dh tak ingat!
muntah 2 kali.siap muntah atas katil lagi, tak sempat masuk tandas.hehe~
saya siap baring kejap atas lantai tandas sbb penat sngt mncangkung!
badan2 saya sakit terutamnya part pinggang.mak aih...sakit sungguh!
seingat saya, time nak bersalin dulu takde pon sakit perut mcm ni.hukhuk
menangis jugak la saya time tu..
habibi nak bwk g klinik, tp saya hold dlu.
sbb saya rasa sakit sampai tanak gerak langsung..
habibi saya tlg siap2kan saya.pakaikan proper cloths & tudung dan bawak ke klinik

sampai kat klinik, saya terbaring atas sofa bgolek2 thn sakit
tak peduli dah. dr klinik tu refer saya ke hospital azzahrah sbb kalo p hosp serdang,
maunya lambat tunggu turn..kang lain jadinya..mau saya hilang sabar..
saya mmg sakit sgt dan tak boleh tnggu lagi.tlg dr...cepat la treat saya ni!
nsb baik kt hosp azzahrah, saya tak perlu tnggu lama untuk dapatkn treatmnt
servis mmg bagus..! =)
saya kena masuk air, kena amek darah.3 kali masuk ubat, kena inject sekali kat tuttttt.haha~
2 kali tgn saya kena cucuk.sbb 1st cucuk, darah tak nak kuar.tangan saya pon pucat mcm takde darah
maybe saya sejuk sampai mgigil2.dlm ms 30min, temperature bdn dr 37 naik ke 39deg celcius..
mana taknya mgigil...saya demam rupanya.haha~

dr inform darah saya kena jangkitan bakteria.
nama dia haram saya tatau sbb saya tak larat nak tgk & dengar dr cakap apa.
lembik sgt rasenya..tp dia ada tny saya, kalau boleh nak masukkan ke ward sbb nak pantau..
habibi tny, nak ke masuk wad?
hmmm..saya dlm keadaan mamai ckp, ikut lah...plissss...saya nak tido..hukhukhuk

saya tak sedar berapa lama kat hospital tu.
tp saya dikejutkan nurse setelah saya begitu lena dibuai mimpi.wahhhh siap leh mimpi2 lagi ;p
nyenyak rasanya tido tadi maybe sebab badan saya sangat weak kann...
nurse mintak kitorg balik siapkan beg baju seme, sbb aku kena masuk wad.pffffttttt

lepas bayar bil seme.hmmmm..bleh tahan gak yek.bil dlm rm150.hehe
aku ckp kat habibi taknak masuk wad
nnt sape nak jaga kholiq..malam2 nnt, kang dia meragam nak ehem ehem...abang nak cekau mana..hehe
so, cik abang pn diskus ngn dr & saya tak yah warded.yeay!
habibi pon tergerak hati tny kaunter..berapa charging kalu warded macam kes mama ni.
hmm...adalaaa rm1000k++ waaaaaaaahhhhhh..
kalo boleh claim pon, xde nya dapat full..hehe..
hospital serdang sudah! ;p

so now, saya berazam untuk jaga kesihatan sebaik muungkin
maybe minum jus pegaga ke lps ni as recommend by my mom.bleh telan ke haaa?
minum mineral water, susu, sayur dan buah & most important is dont u ever skip ur meal,k!

btw, thanks to my beloved habibi am & lovely sis, nedi
yg tlg buat kerja rumah,masak2 & jaga masa sakit.
sobsobsobsob.... =/

No comments: