Wednesday, February 11, 2009

muhasabah diri

br2 ni staf fakulti ade kursus 3hr kt morib
kursus team building konon2nye..tp separate to 2 groups!
group ni kt morib,another 1 kt melaka bleh ka?grrrr...
menimbulkn rs x puas hati dikalangn kami...
muka msm mcuka tp tpaksa gk hadirkn diri ke kursus ni ngn berat hati!

dr 1st day,sampai2 je jejak kaki kt hotel till last day,kn check out dulu pastu sambung blk..
seme xtvt ceramah..
mcm kursus induksi plak!
tp lg dasyat sbb sampai mlm ceramahnya!
penat x yah ckp la..sejuk lg satu hal..
bosan plak tu kalo dh asyik kn tadah telinga je..
tensen!!

tp ade satu dua ayat yg btul2 melekat kt telinga aku ni...

"sahabat saya ade btanya, kenapa saya masih lg tidak berjaya..walhal saya dh lakukan segala suruhanNya..saya jujur dlm melaksanakn tugas2 saya...tp kehidupan saya masih begitu.."
"tidak seperti si "ehem ehem"yg habiskn ms nye dgn mcm tu...mcm tu.. tp nasib sentiasa menyebelahinya..dia sentiasa dpt apa yg diimpikan..kenapa tidak saya...."

jawapan yg diberikn fasi begitu menrik minat saya....

'tuan, saya cuma boleh jawab begini shj, lupakn tentang rakan tuan..fikirkn thdp ms dpn tuan..tuan diibaratkn sbgai batu permata asli,mungkin rakan tuan bt permata palsu..hanya manikam mengenal jauhari..mungkin tuan,bt permata y terjatuh ke tnh,dr kedudukn asal tuan di ats cincin...ditiup angin,diselaputi tanah..tiada siapa y nampak..suatu hari, hujan menyimbahi bumi...mengalirkan tnh y menutupi tuan..sinar batu permata tuan menyinari..n ada yg menyedari kehadiran tuan,lalu mengangkat batu permata tsbt.."

it was a beautiful story bt pardon me..
am so bad in writing n story telling..

just wanna share few words..
jgn calarkan keperibadian anda..
tiada jln mudah utk bjaya dan
setiap apa yg dilakukn pasti mendapat ganjarannya baik
di dunia mahupun di akhirat
percayalah,
allah sentiasa bsama2 kita..
ikhlas la thadapnya..kerana
allah tidak pernah mungkiri janji!

insya allah!


1 comment:

Miss BumbleBee said...

good one.

motivasi di hari jumaat!